گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
هاست ، طراحی ، پشتیبانی و سئو با تیم ست آپ
BMW که در ایران با نام بیامدبلیو و بیاموی نیز شناخته شده یک شرکت خودروساز آلمانی است که از تولیدکنندگان بنام خودروهای لوکس و موتورسیکلت در جهان بهشمار میآید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر مونیخ قرار دارد..شرکت BMW از پیشرو های صنعت خودروسازی است که همچنان با قدرت تمام ، ایده ها و کیفیت های مختلفی را از آن شاهد هستیم . در زمینه گیربکس هم ایده های بکری دارد . در این مقاله درباره گیربکس بی ام و صحبت خواهیم کرد .
تنوع زیادی در تولیدات گیربکس این شرکت خودرو سازی وجود دارد . به چند نمونه اشاره می کنیم :
این مدل یکی از انواع گیربکس اتوماتیک است که عملکرد آن شباهت بسیار زیادی با گیربکس دستی دارد. به هر حال از نظر حس کاربر با گیربکس دستی متفاوت است، این سیستم از یک مبدل گشتاور( تورک کانورتور) به جای پدال کلاچ استفاده می کند که امکان تعویض دنده خودکار را فراهم می کند و اجازه نمی دهد راننده کنترل کامل روی دنده ها داشته باشد.ویژگی منحصر به فرد این سیستم امکان برداشتن حالت اتوماتیک می باشد. این بدان معنی است که شما می توانید ماشین خود را بصورت اتوماتیک برانید در عین حال که امکان تغییر به حالت دستی را نیز در شرایط خاص مثلا بالا رفتن از تپه یا رانندگی در سراشیبی دارا می باشید..خودروهایی که از این مدل استفاده می کنند دارای ویژگی ایمنی داخلی می باشند به طوریکه هرگونه خطای راننده به گیربکس آسیب نمی زند.
گیربکسهای دوکلاچه یا دوال کلاچ (Dual Clutch، Double Clutch یا Twin-Clutch) که بهصورت اختصار DCT گفته میشوند، عملکرد ترکیبی از نوع دستی و اتوماتیک دارند. جهت ثابت ماندن خودرو کافیست آن را در حالت D قرار داده و موتور خاموش بشود ، تا گیربکس به صورت کاملا خودکار ، روی حالت پارک برود . یکی از بهترین مزیتهای گیربکسهای DCT، تجربهی رانندگی لذتبخش است. علاوه بر تعویص دندهی سریع و اتوماتیک، امکان تغییر آن بهحالت نیمهخودکار هم وجود دارد تا مانند بازیهای ویدئویی با فشار پدالهای پشت فرمان بهراحتی دنده تعویض شود. میانگین تعویض دنده حدود ۸ میلیثانیه است که از هر نوع دیگر گیربکس سریعتر است. شتابگیری با خودروهای مجهز به DCT بسیار لذتبخش و بدون تکان شدید است که سواری را برای تمام سرنشینان، راحتتر میکند. اما شاید جذابترین مزیت آن برای خریداران خودرو، مصرف سوخت بهینهتر باشد.
این نوع گیربکس تقریبا شبیه گیربکس های اتوماتیک دو کلاچ می باشد با این تفاوت که مشکلات مزاحم آن را ندارد. در این مدل به جای مبدل گشتاور از دو کلاچ استفاده می شود، و مکانیزم آن به این صورت است که یکی از کلاچ ها را به سادگی رها می کند و دومی را برای تعویض دنده ها درگیر می کند. این سیستم انتقال تعویض دنده های نرم تر و سریع تری را نسبت به مدل های مرسوم به همراه دارد.مدل های مدرن گیربکس های اتوماتیک DSG مصرف سوخت بهینه تری حتی نسبت به گیربکس های دستی دارند. بی ام و M3 یکی از بهترین خودروهای با گیربکس اتوماتیک DSG برای رانندگی می باشد.
از آنجایی که تمامی خودرو های بی ام و وارداتی بوده و همچنین تمامی قطعات آنها از خارج از کشور وارد میشوند، هزینه کلی تعمیرات آنها نسبت به سایر خودرو های موجود در بازار بیشتر است. برای مثال اگر قرار باشد به جای تعمیر قطعه ای از گیربکس، آنرا تعویض کنیم، طبعا هزینه تعمیرات بسیار بیشتر میشود. هزینه تعمیرات گیربکس معمولا بستگی به بزرگی مشکل گیربکس خودروی شما دارد. به صورت دقیق نمیتوان اعلام کرد که هزینه تعمیر گیربکس بی ام و چه قدر میشود. برای تعیین هزینه کلی تعمیرات گیربکس اتوماتیک بی ام و باید به صورت حضوری به تعمیرگاه تشریف بیاورید تا پس از انجام تست های مختلف و عیب یابی با دستگاه های مخصوص گیربکس اتوماتیک، هزینه کلی تعمیرات مشخص شود. در صورت که قصد مراجعه حضوری در تعمیرگاه را دارید، کافیست با ما تماس بگیرید تا زمان دقیق برای مراجعه حضوری به شما اعلام شود.
روغن گیربکس مایعی لغزنده است که قطعات داخل گیربکس را روان کرده و مانع از بوجود آمدن اصطکاک در میان آنها میشود. روغن گیربکس را باید به صورت دوره ای و منظم تعویض کرد تا از بروز مشکلات عمده برای گیربکس جلوگیری شود. در صورت عدم تعویض به موقع روغن گیربکس مشکلاتی از جمله بالا رفتن حرارت گیربکس، آلوده شدن روغن و در پی آن استهلاک قطعات گیربکس به وجود خواهد آمد. روغن گیربکس باید در کیلومتر های مشخصی تعویض شود. به طور معمول روغن گیربکس باید در هر ۲۰ هزار الی ۴۰ هزار کیلومتر عوض شود. اما در شهر های شلوغ و پر ترافیک مانند تهران این عدد بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر است.
مشخصات فنی
نوع گیربکس : 6 دنده دستی – 6 دنده اتوماتیک استپ ترونیک – 7 دنده اتوماتیک دو کلاچه با
پدال تعویض روی فرمان سفارشی
نوع دیفرانسیل : عقب
حجم موتور : 2979 سی سی
تعداد سیلندر : 6
تعداد سوپاپ : 24
قدرت : 5800/306 (اسب بخار/در دقیقه)
گشتاور : 5000-1300/400 (نیوتن متر/در دقیقه)
طول : 4239 میلی متر
عرض : 1790 میلی متر
ارتفاع : 1291 میلی متر
حداکثر سرعت : 250 کیلومتر در ساعت
شتاب 0 تا 100 : 5.8 – 5.1 ثانیه
مصرف سوخت : 9.4 – 9.0 لیتر در 100 کیلومتر
حجم مخزن : 55 لیتر
امکانات
ایربگ : راننده – سرنشین – جانبی
ترمز و کنترل : جلو و عقب دیسکی خنک شونده – ABS – DSC – CBC – DTC – BA –
تهویه هوا : دستی – کنترل اتوماتیک سفارشی
صندلی : دستی – برقی،حافظه،تنظیم گودی کمر سفارشی
شیشه ها : برقی
آینه : برقی – گرمکن – تاشوندگی برقی سفارشی
چراغ ها : زنون – روشن و خاموش شدن اتوماتیک – سیستم شستشو – عقب LED – مه شکن جلو و عقب
– چرخش نور در پیچ ها سفارشی
سایر امکانات : سنسور پارک – سنسور باران – کروز کنترل – سقف جمع شونده برقی
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
هاست ، طراحی ، پشتیبانی و سئو با تیم ست آپ