رنگ پریدگی ماشین
مرکز تخصصی گیربکس رالی تهران – تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران – کارگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ” گیربکس رالی ” با بیش از 20 سال سابقه در امر تعمیرات خودرو فعالیت دارد .
رنگ پریدگی ماشین
رنگ پریدگی بهمعنای از بین رفتن مولکولهای رنگ خودرو یا کاهش تعداد آن است. هرچه مولکولهای بیشتری از بین بروند، رنگ پریدگی بیشتری را شاهد خواهیم بود.
دلایل رنگ پریدگی ماشین
رنگ پریدگی خودرو به چند دلیل ممکن است رخ دهد:
۱. تابش نور خورشید
تابش شَدید نور خورشید خصوصا در فصول گرم سال یا شهرهای گرمسیر بهعلت وجود اشعه uv در نور خورشید (اشعه فرابنفش)، موجب آفتاب سوختگی خودرو و درنتیجه رنگ پریدگی آن میشود.
۲. فضولات پرندگان
فضولات پرندگان اسیدی است و به رنگ خودرو آسیب میرساند.
۳. بارانهای اسیدی
در کلانشهرهایی که به دلایل مختلف آلودگی هوا دارند، بارانهای اسیدی موجب رنگ پریدگی خودرو میشود. تهران، کرج و نظایر آنها، برخی از این کلانشهرها هستند.
۴. تصادف و اصابت اجسام
در برخی از تصادفات جزئی یا برخورد اجسام تیز به خودرو، رنگ پریدگی خودرو اتفاق میافتد.
۵. شستوشوی خودرو
گاهی در هنگام شستن خودرو خصوصا در کارواشها که خودرو با فشار زیاد آب شسته میشود، رنگ خودرو آسیب میبیند. همچنین در شستوشوی خودرو باید در انتخاب مواد شوینده دقت شود، چرا که استفاده از شویندههای نامرغوب به رنگ خودرو آسیب میرساند.
۶. بخار و مواد شیمیایی
بخار و مواد شیمیایی که در کارگاههای صنعتی، ریختهگریها و … وجود دارد، موجب رنگ پریدگی خودرو میشود.
۷. آب و هوای برخی از مناطق
در برخی از مناطق کشور نظیر خوزستان، سیستان و بلوچستان و … که بهدلیل وجود معادن شن و ماسه در هوای آنها شن و ماسه وجود دارد، رنگ خودروها بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. وجود رطوبت در شمال کشور هم باعث رنگ پریدگی خودرو میشود. در برخی از شهرها هم سرمای شدید روی رنگ خودرو تأثیر میگذارد.
۸. کیفیت پایین رنگها و پولیشهای خودرو
هرچند کیفیت رنگ کارخانه معمولا خوب است، باز هم برخی خودروها هستند که کیفیت رنگ آنها از بعضی خودروهای دیگر پایینتر است. از سوی دیگر، رنگ و پولیشی هم که صافکارها در نقاشی خودرو استفاده میکنند ممکن است بهپای کیفیت رنگ کارخانه نرسد. همه اینها میتواند در رنگ پریدگی خودرو تأثیر بگذارد.
۹. تمیز نکردن خودرو
اگر صاحبان خودرو بعد از بارندگی خصوصا بارانهای اسیدی، اتومبیل خود را تمیز نکنند، رنگ خودرو آسیب میبیند.
۱۰. سن خودرو
وقتی سن خودرو بالا میرود، خودرو در برخی از نقاط دچار رنگ پریدگی میشود. مخصوصا در کشورهایی مانند کشور ما که خودروها بهعلت مشکلات اقتصادی بیشتر از طول عمر استانداردشان استفاده میشوند این امر شایعتر است.
۱۱. نمکهای مورد استفاده در فصل زمستان
نمکهایی که برای یخزدایی سطح جادهها و خیابانها در فصل زمستان مورد استفاده قرار میگیرند، دلیل دیگری برای رنگ پریدگی خودرو هستند.
نحوه ترمیم رنگ پریدگی ماشین با پولیش و رنگ محافظ
مرحله اول: شستن خودرو
اولین مرحله که باید قبل از ترمیم رنگ خوردگی خودرو انجام شود، شستن آن است. چرا که با این کار هرگونه آلودگی که روی بدنه خودرو وجود دارد، پاک میشود. آلودگیهای موجود روی بدنه خودرو، صرفا گرد و خاک نیستند، بعضی از آلودگیها با چشم دیده نمیشوند. چند نمونه از این آلودگیها شامل اثر انگشت، چربی، برخورد حشرات ریز به خودرو، لکههای باران و … هستند. خوشبختانه این آلودگیها با شستوشوی خودرو در کارواش تمیز میشوند. خودتان هم میتوانید با مایع ظرفشویی خودرو را بشویید و چربیها و آلودگیها را از بین ببرید.
مرحله دوم: تمیز کردن بدنه خودرو با پاککننده مخصوص
برخی از آلودگیها از منابع مختلف به سطح خودرو میچسبند و با شستن معمولی خودرو از بین نمیروند. این آلودگیها قابل رؤیت نیستند اما برای ترمیم رنگ پریدگی خودرو باید از بین بروند.
برای پاک کردن آنها، ابتدا با یک دستکش پلاستیکی روی سطح خودرو دست بکشید. با این کار میتوانید برآمدگیهای ریز و آلودگیهای سطحی را احساس کنید. سپس باید از پاککنندههای مخصوص که Detailing clay نام دارند، استفاده کنید.
این پاککننده برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ در ژاپن اختراع شد. پاککننده Detailing clay یک تمیزکننده رنگ ماشین است که به رنگ بدنه خودرو آسیبی نمیرساند و آلودگیهایی را که با شستوشوی معمولی از بین نمیروند، پاک میکند. دقت داشته باشید که این کار با پولیش کردن خودرو تفاوت دارد و قبل از پولیش کردن بدنه خودرو انجام میشود.
مرحله سوم: پولیش کردن خودرو
در این مرحله، خراشها و آسیبهای روی بدنه خودرو ترمیم میشوند. با استفاده از پولیش و عمل پولیشکاری هرگونه خطوخش اضافی از روی بدنه خودرو از بین میرود. لازم به ذکر است که این کار بدنه خودرو را شفافتر و براقتر میکند.
در این مرحله باید مقداری پولیش روی قسمت آسیبدیده ریخته و سپس با یک پد یا پارچه مناسب روی بدنه خودرو مالیده شود. این کار باید فشار کم، با حرکات پیوسته و بهصورت رفت و برگشتی انجام شود. البته حرکت دیگری به نام حرکت دایرهای نیز وجود دارد که در صورت انجام پولیشکاری بهصورت دایرهوار، باید تمام حرکات بعدی هم به همین شکل باشند.
حرکت عمود بهترین نوع حرکت پولیشکاری است. پولیشکاری باید آنقدر ادامه یابد تا مواد پولیش از روی بدنه خودرو کاملا پاک شود.
مرحله چهارم: استفاده از محافظ رنگ
بعد از عمل پولیشکاری، خودرو براق میشود. حال برای تثبیت و ماندگاری این شفافیت، باید از مادهای به نام محافظ یا سیلانت رنگ استفاده کنید. سیلانت مانند یک لایه روی بدنه خودرو قرار میگیرد و بهمدت چند ماه میتواند از رنگ خودرو محافظت کند و مانع رنگپریدگی آن شود.