سرویس ساعتی گیربکس

اگر در خصوص تعمیرات گیربکس اتوماتیک به مشاوه تخصصی نیاز دارید همین الان با ما تماس بگیرید     09127138292   –   09124518673

سرویس ساعتی گیربکس

سرویس ساعتی گیربکس

سرویس ساعتی گیربکس یا valve body یکی از اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک است. در ظاهر این قطعه، شما پیچ و خم‌هایی را مشاهده می‌کنید. این پیچ و خم‌ها از دریچه‌ها، راه‌های عبور و سلونوئیدها تشکیل شده است.

وظیفه این پیچ و خم‌ها این است که، مایعات انتقال را به جایی که برای تعویض دنده لازم است هدایت می‌کند. همه سیستم‌های انتقال اتوماتیک، از دریچه‌هایی تشکیل شده اند. این دریچه ها، به عنوان “مغز” گیربکس عمل می‌کند (در ادامه مطلب بیشتر راجب اصطلاح “مغز گیربکس” صحبت خواهیم کرد).

ده‌ها گذرگاه و کانال متنوع در بدنه ساعتی گیربکس وجود دارد. این گذرگاه‌ها و کانال‌ها، جریان مایع هیدرولیک را به سوپاپ‌های مختلف هدایت می‌کند. این کار به این خاطر صورت می‌گیرد تا باند کلاچ مناسب را فعال کرده و بر اساس وضعیت رانندگی فعلی، به مناسب‌ترین دنده منتقل شود. هر کانال باید کاملاً به صورت منظم درآید، تا مایع انتقال دهنده به جای درستی هدایت شود.

دریچه‌هایی که بدنه سوپاپ‌ها را تشکیل می‌دهند، هر کدام با هدف خاصی به وجود آمده‌اند. نام آنها منعکس کننده کاری است که انجام می‌دهند.

به عنوان مثال، بدنه سوپاپ دارای یک سوپاپ 2-3 دنده است. سوپاپ 2-3 وظیفه انتقال از دنده دو به دنده سه را دارد. اگر بخواهد از دنده چهار به دنده سه تغییر کند، در این صورت شیر ​​4-3 در بدنه سوپاپ تغییر می‌کند.

سرویس ساعتی گیربکس

سرویس ساعتی گیربکس

علائم درست کار نکردن ساعت گیربکس

 تعویض دنده اشتباه

ساعت گیربکس مغز گیربکس در تعویض دنده یک گیربکس اتوماتیک است. آنها نه تنها به پدال دریچه گاز شما پاسخ می دهند،

بلکه برای تعویض دنده در مقرون به صرفه ترین دور در دقیقه نیز ساخته شده اند تا خودروی شما را تا حد امکان در مصرف سوخت کم کنند.

اگر متوجه شدید که خودرو شما اخیراً در تعویض دنده اشتباه میکند و در حالی که انتظار دارید دنده را بالا ببرد پایین می آورد، این می تواند نشانه ای از ساعت گیربکس معیوب باشد. همچنین، اگر متوجه شدید که گیربکس شما هنگام تعویض دنده به سمت بالا یا پایین از دنده عبور می کند، میتواند نشانه خرابی ساعت باشد.

تعویض دنده لغزشی

احتمالا بسیاری از شما احساس لغزش کلاچ را در هنگام رانندگی با گیربکس دستی داشته اید. اما، شاید شما هرگز این را در هنگام رانندگی با گیربکس اتوماتیک تجربه نکرده باشید. احساس کاملا مشابه با رانندگی با گیربکس دستی است. وقتی پدال گاز را پایین می آورید تا شتاب بگیرید، دور موتور افزایش می یابد، اما سرعت تغییری نمیکند.

در 90٪ مواقع، این نشان دهنده این است که  صفحه فرسوده شده و نیاز به تعویض دارد. با این حال، در یک گیربکس های اتوماتیک، به این سادگی نیست. ممکن است یک دریچه در داخل مجموعه ساعتی گرفته باشد و روغن به طور درست جریان نداشته باشد.

تعویض نکردن دنده

مشابه ایراد “تعویض دنده اشتباه”، اگر خودرو شما در زمانی که باید ، دنده را عوض نمی کند، نشان دهنده این است که ساعت گیربکس خراب است.تشخیص این نوع عیب معمولاً نیاز به تجربه رانندگی بالا دارد تا بدانید که در چه موقع نیاز به تعویض دنده است.

تعویض دنده خشن

از نظر طراحی، تقریباً تمام گیربکس های اتوماتیک مدرن باید هنگام تعویض دنده روان باشند تا کیفیت رانندگی و راحتی راننده بهبود یابد. اگر ساعت گیربکس شما معیوب باشد، تغییر دنده بسیار شدیدتر میشود و معمولاً توسط راننده احساس می شود. به جای اینکه به آرامی از یک دنده به آرامی دنده جدید را درگیر کند، این عمل به سختی انجام میشود و ماشین را به جلو پرتاب میکند.

اگر این اتفاق برای شما می افتد، سعی کنید در اسرع وقت خودرو حتما خودرو را به تعمیرگاه ببرید، زیرا این نوع عیب معمولاً بدتر می شود و آسیب بیشتری به سایر اجزای گیربکس و پایه ها وارد می کند.

 صداهای شدید هنگام تعویض دنده

این عیب کاملاً مستقیم است. درست مانند اینکه در حال رانندگی با یک گیربکس دستی هستید و هنگام تعویض دنده صداهای تند شنیده می شود، همین امر اغلب در مورد گیربکس اتوماتیک نیز صادق است.

 نشت روغن گیربکس

نشت روغن، البته، فقط در سیستم بدنه هیدرولیک قابل توجه است. و  اگر گیربکس شما نشت روغن داشته باشد، دیگر روغن کافی برای کارکرد مؤثر سوپاپ‌ها وجود ندارد. یک بازرسی منظم از زیر خودروی خود (به شرطی که زیراندازی وجود نداشته باشد) برای بررسی نشتی می تواند راه بسیار موثری برای تشخیص زودهنگام نشت روغن باشد.

Call Now Button