علت قفل کردن خودرو در دنده پارک
علت قفل کردن خودرو در دنده پارک چیست ؟
گاهی اوقات که دنده از حالت P خارج نمیشود . ایراد از گیربکس محسوب نمیگردد . بلکه ایراد از اشتباهاتیه که زمان پارک انجام میدهید . دنده را مستقیما در حالت پارک قرار میدهید . بااینکار کل وزن خودرو بر روی قفلکن گیربکس افتاده است . باعث میشود دنده به سختی از حالت پارک خارج شده است . موقع خارج شدن تقه بزند .
پارک اصولی خودروی اتومات چگونه است ؟
شما برای پارک اصولی باید ابتدا دنده را در وضعیت N یا خلاص نمایید . بعد ترمز پارک را فعال میکنیم . یکبار پای خود را از روی ترمز بردارید . دوباره ترمز میگیریم و سپس دنده را در حالت پارک P قرار میدهیم .
وقتی به این شکل پارک کنیم . بارماشین دیگر بر روی گیربکس نیست . وزن خودرو روی لنت های ترمز پارک است . حالت پارک در خودروهای اتومات به منظور ثابت کردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرد .
باید بدانید :
خودروهایی با جعبه دنده دستی وقتی راننده خودرو را در سراشیبی ها پارک می نماید .
پس از خاموش کردن موتور ابتدا ترمز دستی را کشیده اید .
سپس به منظور اطمنیان از عدم حرکت اهرم دنده را در یکی از دنده های سنگین نظیر یک و یا دو قرار می دهد .
این امر موجب می گردد . موتور خودرو و همچنین وزن بدنه با چرخ دنده های درگیر شده است .
خودرو ثابت بماند . اگر سراشیبی بسیار زیاد باشد . راننده فراموش نماید که ترمز دستی را کشیده باشد . وزن خودرو بر چرخ دندهای جعبه دنده غلبه کرده است . خودرو به آرامی حرکت می کند .
بدلیل اینکه مکانیسم جعبه دنده های اتومات متفاوت است . راننده نمی تواند در هنگام توقف و خاموش کردن موتور ، اهرم دنده را در دنده های سنگین قرار دهد . حالت P یا همان پارک توسط سازندگان در نظر گرفته شده است .
عملا جعبه دنده با بدنه خودرو فیکس گردد ؛ تا از حرکت خودرو ،خوداری کند . از همین رو حالت پارک را می توان سیستم کمکی توقف خودرو برای ترمز دستی بیان کرد .
پارک در سراشیبی چگونه است ؟
گاهی رانندگان خودروهای اتومات وقتی خودرو را در سراشیبی متوقف می کنند . قبل از اینکه ترمز دستی را بکشند اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهند . همین مسئله باعث می گردد . چرخ دنده های جعبه دنده توسط پین قفل گردد . نباید وزن خودرو و جاذبه زمین منجر به چرخش چرخ دنده ها شود .
بعبارتی وزن کلیه تجهیزات خودرو بر روی چرخ دنده ها خواهد افتاد گیربکس حالت قفل کردن را به خود می گیرد .
هنگام نیاز به تغییر حالت اهرم دنده به N به نیروی زیادی لازم است . لازم است که دز زمانی که خودرو متوقف شده است .
ابتدا ترمز دستی را کشیده و سپس خودرو را خاموش نمایید ؛ سپس اهرم دنده را به حالت پارک ببرید . البته توجه داشته باشید وقتی که ترمز دستی را کشیدید . ابتدا پای خود را از روی پدال ترمز بردارید . اجازه بدهید خودرو اندکی حرکت نماید . اینکار باعث خواهد وزن خودرو کاملا بروی ترمز دستی و دیسک های ترمز وارد شود ؛ سپس اهرم دنده را به حالت P ببرید .
دلایل قفل گیربکس اتوماتیک چیست ؟
دلایل دیگر قفل شدن حالت P ؛ باید به عدم توقف کامل خودرو در هنگام تعویض اهرم دنده اشاره کرد . بعبارتی ، برخی رانندگان قبل از اینکه خودرو به ایست کامل برسد . اهرم دنده را در حالت پارک قرار می دهند . این امر علاوه بر اینکه صدمات جبران ناپذیری به گیربکس وارد خواهد کرد . باعث قفل گیربکس خواهد شد .
گیربکس های امروزی به سنسور حرکتی مجهز هستند . اجازه تغییر حالت اهرم دنده به حالت پارک در سرعت های بالا را نمی دهند .
طریقه کار این سنسور ها به این صورت است . که به سرعت خودرو حساس هستند . درصورتی که سرعت خودرو بیشتر از حد مجاز تعریف شده باشد . اجازه تعییر مکان اهرم دنده به حالت P را نخواهد داد . پس خیلی نگران این موضع نباشید .
چگونه گیربکس اتومات قفل شده را آزاد نماییم ؟
پیش از شرح این موضع باید توجه داشته باشید قفل شدن گیربکس اتومات در سراشیبی ها امری معمول است . نباید نگران شوید برای رهایی از این مشکل باید توجه داشته باشید .
تمامی خودروهای اتومات به دکمه ای مجهز هستند باعث آزاد شدن گیرکس اتومات خواهد شد این دکمه معمولا در پشت اهرم دنده قرار گرفته است .
البته برخی خودروها نظیر پژو 206 اتومات این کلید بر روی کنسول میانی دارند یا در کنار اهرم دنده تعبیه شده است به منظور استفاده از آن ابتدا موتور را روشن کنید . سپس این دکمه را بفشارید اهرم دنده را به حالت N تغییر دهید . سپس ترمز دستی خلاص نمایید .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟در گفتگو ها شرکت کنید!