گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
هاست ، طراحی ، پشتیبانی و سئو با تیم ست آپ
بررسی قفل شدن گیربکس دستی در مرکز تخصصی گیربکس رالی تهران – تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران – کارگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ” گیربکس رالی ” با بیش از 20 سال سابقه در امر تعمیرات خودرو فعالیت دارد .
جعبهدندههای دستی شامل تعدادی از چرخدندهها هستند که به یک شفت ورودی و یک شفت خروجی متصل میشوند. این جعبهدنده از طریق دوشاخه تعویض دنده و اهرم تعویض دنده در اختیار راننده قرار میگیرد. همانطور که راننده اهرم را از دندهای به دنده دیگر تغییر میدهد، این تغییر دنده در داخل گیربکس با شفت خروجی درگیر میشود. همگام سازها یا هماهنگکنندهها یکی دیگر از بخشهای جعبهدندههای دستی مدرن هستند.
هنگامی که اهرم تعویض دنده را از دندهای به دنده دیگر تغییر میدهید، هماهنگکنندهها به سازگاری و هماهنگی اختلاف سرعت بین یک دنده و دنده دیگر کمک میکنند. دندههای کمتر، گشتاور بیشتری ارائه میدهند، اما برای سرعت چرخ معین بهسرعت موتور بالاتری نیاز دارند. برای شتاب گرفتن، دندههای پایینتر بسیار مناسب هستند.
دندههای بالاتر گشتاور بسیار کمتری ارائه میدهند، اما چرخها را چندین بار برای سرعت گرفتن موتور میچرخانند. دندههای سبک کمک میکنند مصرف سوخت کاهش یابد و خودرو به حداکثر سرعت خود برسد. اغلب جعبهدندههای دستی، یک دنده نسبتاً نزدیک به یک به یک ارائه میدهند. بهعبارتدیگر شفت ورودی متصل به موتور و محور خروجی متصل به چرخها، تقریباً با سرعت برابری میچرخند. در خرید خودرو از طریق ثبت نام ایران خودرو حتماً جعبهدندههای دستی خودرو را چک کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.
تعویض دنده سخت یا قفل شدن گیربکس دستی، اغلب به علت مشکلاتی در سیستم دنده، سنکرونها و تنظیم کلاچ مربوط میشود. در این قسمت دلایلی که باعث قفلکردن گیربکس دستی میشوند را ذکر خواهیم کرد که عبارتاند از:آسیبدیدگی سیلندر اصلی
کاهش روغن کلاچ
صدمه دیدگی دندهها
آسیبدیدگی آستین توپی
آسیب حلقه همگام ساز (سنکرونایزر)
سطح پایین روغن گیربکس یا روغن دنده
کابل شیفتر نامناسب
کلاچ از اجزای مختلفی تشکیل شده است. سیلندر اصلی کلاچ، کاور کلاچ یا همان صفحه فشار، سیلندر غلاف، دوشاخه آزادکننده و یاتاقان رها کننده کلاچ یا یاتاقان پرتاب از اجزای اصلی سیلندر اصلی هستند. آسیبدیدگی سیلندر اصلی از مهمترین مشکلات فنی خودرو است. اگر هرکدام از این قطعات آسیب دیده باشد، بهخصوص اگر سیلندر اصلی کلاچ یا سیلندر اسلیو آسیب دیده باشد، ممکن است در تعویض دنده مشکل داشته باشید یا اصطلاحاً دنده گیر کند.
اکثر سیستمهای کلاچ مانند سیستم ترمز از مایع هیدرولیک برای انتقال نیرویی که در کابین از طریق پدال وارد میکنید، استفاده میکنند. این نیرو به شاخک کلاج فشار وارد میکند و سپس فنرهای صفحه فشار را فشار میدهد و این کلاچ را جدا میکند. اگر روغن کلاچ کم شده باشد، نمیتوانید این نیرو را بهدرستی از پدال منتقل کنید. کلاچها برای کلید روشن و خاموش طراحی نشدهاند. اگر روغن کلاچ شما کم باشد، ممکن است که کلاچ در یک نقطه به طور ناگهانی قفل کند و درگیرشدن را سخت کند. این اتفاق میتواند باعث معطلی شما و تأخیر در حرکت پس از سبزشدن چراغ راهنما شود. اگر روغن کلاچ صفر شده باشد، ممکن است حتی نتوانید خودرو را یک متر هم به حرکت درآورید.
جعبهدنده دستی متشکل از چندین دنده است: دنده یک، دنده دو، دنده سه، دنده چهار، دنده پنج، دنده عقب و حتی گاهی اوقات دنده شش یا حتی دنده هفت. یک دنده توپی نیز وجود دارد که بین دنده یک و دنده دو، سپس دنده سه و دنده چهار قرار میگیرد. طبیعتاً اگر یکی از این دندهها آسیب ببیند یا فرسوده شود، ممکن است در تعویض آنها دچار مشکل شوید.
هنگامی که دنده توپی بین چرخدندههای اصلی پل میشود، آستین توپی یا توپی هماهنگکننده ابزاری است که در واقع این چرخدندهها را درگیر میکند. بسته به مکانی که دنده عوض شده است، میتواند به راست یا چپ حرکت کند. آستین توپی کمک میکند تا دندههای دنده توپی با دندانههای حلقه به طور کامل هماهنگ شوند. اگر آستین توپی فرسوده شود یا آسیب ببیند، همگامسازی صورت نمیگیرد و این باعث رخدادن مشکلات زیادی از جمله گیرکردن جعبهدنده میشود.
همگام ساز یک قطعه کوچک و حیاتی در جعبهدنده خودرو است که وظیفه همراستاسازی سرعتها را بر عهده دارد. اگر حلقه همگام ساز آسیب دیده یا ساییده شده باشد، ممکن است با آستین توپی درگیر نشود و باعث مشکلاتی مانند تعویض دنده و قفل شدن جعبهدنده شود. برای کاهش این مشکلات، میتوانید با حوصله و دقت کلاچ را فشار دهید و به دنده دیگر بروید تا همگام ساز بهخوبی کار خود را انجام دهد. از اعمال فشار زیاد بر جعبهدنده خودداری کنید و با استفاده از شیفتها بهطور صحیح و دقیق، مشکلات همگامسازی را کاهش دهید.
شستن جعبهدنده و تعویض روغن آن یا روغن دنده در فاصله زمانی توصیه شده توسط تولیدکننده، اهمیت بالایی دارد. اگر علائم سوختگی روغن جعبهدنده را مشاهده کردید و آن را تعویض نکرده و یا اجازه نشت کردن به آن دادید، باید منتظر قفل شدن گیربکس و تعویض نشدن دندههای خودروی خود باشید، چرا که در این شرایط روغن کافی به سیستم گیربکس نمیرسد. روغن گیربکس مسئله کماهمیتی نیست که بتوانید نادیدهاش بگیرید. کاهش سطح روغن گیربکس نهتنها تعویض دنده را سختتر میکند، بلکه باعث میشود صداهای عجیبوغریب تیزی به گوش شما برسد که نشاندهنده آسیبدیدگی سیستم گیربکس است؛ بنابراین در اینگونه مواقع سطح روغن گیربکس را فول کرده و از نشت نکردن آن اطمینان حاصل کنید.
بسیاری از خودروها به علت تنظیمات و ترکیبشدن، دنده مستقیم ندارند. این بدان معناست که گیربکس و شیفتر در دو قسمت متفاوت خودرو قرار دارند. در ساخت این خودروها از یک کابل شیفتر برای اتصال اهرم دنده و دوشاخه گیربکس انتقال استفاده میشود. اگر کابل شیفتر شما کشیده یا نامناسب باشد، ممکن است قراردادن ماشین در دنده باعث ایجاد مشکل شود. میتوان بهسادگی کابل را کشید یا آن را تعویض کرد تا مشکلاتی همچون افتادن گیربکس و قفل شدن آن رخ ندهد. حتماً یک چک لیست خودرو قبل از سفر تهیه کرده و در داشبورد خودروی خود نگهداری کنید و موارد بالا را در این چک لیست ذکر کنید تا هنگام چک کردن مشکلات فنی خودرو ، این موارد را نیز حتماً چک کنید.
۱. مسیری که قصد دارید برای تعمیر جعبهدنده دستی خود طی کنید به این بستگی دارد که کدام مورد علت مشکل در تعویض دنده است. اگر در قسمت کلاچ هوا وجود دارد و یا این که به تنظیم پدال کلاچ نیاز است، شانس آوردهاید، چرا که این ارزانترین مشکل است. ۲. تخلیه کلاچ مشابه با ترمزهای دیسکی است. شما یک پیچ تخلیه دارید که باید باز شود و به یک کمکی نیاز دارید که برای پمپاژ کردن پدال کلاچ به شما کمک کند. ۳. اگر گیربکس شما نشتی دارد، باید سوراخ را ببندید و یا خطوط روغن را تعویض کنید. این اتفاق همچنان مقرونبهصرفهتر از تعمیر یا تعویض کل جعبهدنده است. ۴. اگر برای مشکلاتی که باعث قفل شدن گیربکس و سختتر کردن تعویض دنده میشوند، زیادی صبر کنید ممکن است جعبهدنده دچار مشکلاتی غیر قابل جبرانی شوند. به همین دلیل بهتر است هر موقع احساس کردید که در تعویض دنده دچار مشکل شدهاید در سریعترین زمان به نزدیکترین مکانیک مراجعه کنید و مشکل را برطرف کنید.
ما به عنوان یک تیم حرفهای با بیش از دو دهه تجربه در تعمیر گیربکس رالی، به ارائه خدمات با کیفیت و قابل اعتماد متعهد هستیم. با توجه به تخصص و تجربه ما، مشتریان ما میتوانند اطمینان داشته باشند که خودرویشان در دست های حرفهای و ماهر است.
ما از جزئیات ناپذیر تا اصول علمی پیشرفته در طراحی و تعمیر گیربکس استفاده میکنیم تا بهترین خدمات را به مشتریانمان ارائه دهیم. همچنین، ما اعتماد مشتریان خود را با ارائه گارانتی یک ساله و خدمات پس از فروش برای رفع هر گونه عیب و ایراد تامین میکنیم.
با انتخاب گیربکس رالی، شما تجربه کار با یک تیم حرفهای و با تجربه را خواهید داشت و میتوانید به ما به عنوان یک گزینه بیهمتا در دنیای تعمیر گیربکس اتوماتیک اعتماد کنید.
تعمیر گیربکس اتوماتیک یکی از خدمات حرفهای و ضروری برای حفظ عملکرد صحیح و ایمنی خودرو است.
این خدمات ممکن است شامل تعویض روغن گیربکس، تعمیرات مکانیکی، تنظیمات الکتریکی و تعویض قطعات آسیب دیده باشد. از اهمیت انجام تعمیرات منظم و به موقع برای جلوگیری از آسیبهای جدی به گیربکس و افزایش عمر مفید آن نیز باید خبر داشت.
شما میتوانید برای تعمیر گیربکس ماشین خود به گیربکس رالی مراجعه کنید
برای اینکار باید یا میتوانید با ما در ارتباط باشید یا به تعمیرگاه ما مراجعه کنید.!
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
گیربکس رالی ، کلید موفقیت خودروی شما
هاست ، طراحی ، پشتیبانی و سئو با تیم ست آپ