تاریخچه گیربکس اتوماتیک بنز
تاریخچه گیربکس اتوماتیک بنز
مرکز تخصصی گیربکس رالی تهران – تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران – کارگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک ” گیربکس رالی ” با بیش از 20 سال سابقه در امر تعمیرات خودرو فعالیت دارد .
اشتوتگارت – “بهترین تجربه رانندگی” ، بروشور اولین گیربکس اتوماتیک ساخته شده توسط مرسدس بنز در سال 1961 را اعلام کرد.چندین سال کار توسعه فشرده به کلاچ اتوماتیک چهار سرعته انجام شد که در آوریل 1961 برای اولین بار به نمایش درآمد یک گزینه اختیاری برای مدل 220 SEb از سری 111.
جعبه دنده اتوماتیک حتی در مرسدس بنز 300 SE که در آگوست 1961 ارائه شد به صورت استاندارد وجود داشت. این فصل ویژه ای را در داستان موفقیت این برند در 125 سال از اتومبیل باز کرد.
مرسدس بنز تصمیم گرفت تا گیربکس اتوماتیک خود را مطابق با تعهد این شرکت در حفظ قدرت ابتکاری خود بسازد – یک عامل ثابت در طول تاریخ نام تجاری: همانطور که گیربکس تغییر خودکار تأثیر تعیین کننده ای بر شخصیت یک خودرو دارد ، مهندس توسعه تلاش می کند زیرا بهترین ها فقط می توانند به راه حل متناسب با وسایل نقلیه خود برند بسنده کنند.
به جای مبدل گشتاور ، گیربکس جدید دارای کلاچ استارت آپ هیدرولیکی بود که مزیت کاهش اتلاف انرژی را به همراه داشت. سیستم دنده سیاره چهار سرعته ثانویه شامل دو مجموعه سیاره ای ، سه کلاچ چند دیسکی و سه ترمز باند است.
تعویض دنده اتوماتیک در تاریخ مرسدس بنز
مرسدس بنز پیش از این پیشرفت وسایل نقلیه ای با دنده نیمه اتوماتیک تعویض کرده بود. به عنوان مثال ، مدل 770 (سری W W 07) که به عنوان “گراند مرسدس” در تاریخ خودرو قرار گرفت ، دارای تغییر قدرت نیمه اتوماتیک خلا vac برای دنده اضافه رانندگی است. این عملکرد سیستم انتقال قدرت میدباک از طریق یک اهرم روی فرمان کنترل می شد.
و در حالی که مهندسان مرسدس بنز در حال کار بر روی اولین گیربکس اتوماتیک شرکت بودند ، کلاچ اتوماتیک هیدرولیک “Hydrak” در تابستان سال 1957 ارائه شد. کلاچ اتوماتیک جدید در ابتدا به عنوان یک گزینه اضافی برای 220 S و 219 در دسترس بود مدل ها.
این سیستم شامل یک کلاچ استارت آپ هیدرولیکی ، یک کلاچ خشک تک صفحه ای معمولی برای درگیری و از کار انداختن هنگام تعویض دنده و یک چرخ آزاد برای دور زدن کلاچ هیدرولیک بود.
گیربکس اتوماتیک اصلی نیز در این زمان ظهور کرد که در ابتدا توسط تأمین کنندگان خارجی تولید می شد. به عنوان مثال از پاییز سال 1955 مرسدس بنز مدل 300 c را با جعبه دنده مبدل سه سرعته از بورگ-وارنر ارائه داد.
1961: اولین گیربکس اتوماتیک از مخترع خودرو
مرسدس بنز اولین گیربکس اتوماتیک خود را که در مدل 220 SEb در آوریل 1961 تولید می شود ، معرفی کرد.
جعبه دنده اتوماتیک به عنوان یک گزینه اضافی برای این مدل در نظر گرفته شد ، در حالی که به عنوان استاندارد در مدل 300 SE از سری 112 مدل که ارائه شده در آگوست 1961.
مدلهای دیگر مرسدس بنز متعاقباً از این انتقال تصفیه شده ، راحت و کارآمد قدرت موتور موجود بهره مند شدند. برای مثال از آگوست 1962 گیربکس چهار سرعته اتوماتیک برای مدلهای 220 و 220 S با هزینه اضافی 1400 DM در دسترس بود.
گیربکس چهار سرعته اتوماتیک نیز از سال 1963 به صورت اختیاری برای مرسدس بنز 230 SL رودستر (W 113) در دسترس بود – اولین نمونه از بین خودروهای اسپرت مرسدس بنز. سرانجام ، لیموزین معتبر مرسدس بنز 600 از سال 1964 به طور انحصاری با گیربکس اتوماتیک در دسترس بود.
75 سال پس از اختراع اتومبیل توسط کارل بنز ، راه اندازی گیربکس اتوماتیک نقطه عطفی دیگر در تاریخ برند بود و نقطه آغاز مجموعه ای برجسته از نوآوری ها بود. مهندسی و فناوری مربوط به تعویض دنده اتوماتیک از سال 1961 در حال توسعه مداوم در مرسدس بنز است.
جعبه دنده اتوماتیک از نوامبر 1961 در کارخانه هدلفینگن ساخته شده است.
صد هزارمین گیربکس اتوماتیک
صد هزارمین گیربکس اتوماتیک اتومبیل سواری از مرسدس بنز در سال 1966 در اینجا تولید شد که پس از آن تولید آن در سال 1971 به 500000 و در سال 1975 به یک میلیون رسید.
نمایی از موفقیت گیربکس اتوماتیک. آمار ثبت شده تصویری مشابه را نشان می دهد: تا سال 1964 ، تنها سه سال پس از رونمایی از جعبه دنده اتوماتیک از مرسدس بنز ، 14.5 درصد از کل اتومبیل های سواری تحویل شده توسط این برند مجهز به این نوع گیربکس بودند ، حتی این رقم به بیش از 20 رسید. درصد وقتی موتورهای بنزینی به تنهایی در نظر گرفته می شوند.
این سهم به طور مداوم افزایش می یافت ، تا اینکه در اواسط دهه 1980 هرکدام 50 درصد از اتومبیل های تحویل شده تقریباً 50 درصد از اتومبیل ها و جعبه دنده را تشکیل می داد.
آینده گیربکس اتوماتیک
یک جعبه دنده اتوماتیک جدید از مرسدس بنز در سالن S کلاس سری 116 در آگوست سال 1972 به نمایش در آمد. به جای کلاچ اتوماتیک ، به عنوان جعبه دنده مبدل طراحی شده است. سیستم انتقال قدرت با مبدل گشتاور هیدرولیک در ابتدا به عنوان یک گزینه اضافی اختیاری ارائه می شد. مدل های 450 SE و 450 SEL که از سال 1973 در دسترس بودند از این گیربکس اتوماتیک به صورت استاندارد برخوردار هستند.
مدل های adster و Coupé از سری 107 SL و مدل های میان رده از سری مدل های 114 و 115 (“Stroke / 8”) نیز با جعبه دنده مبدل در دسترس بودند. مدل های پرقدرت با موتورهای V8 در ابتدا مجهز به گیربکس سه سرعته بودند ،
در حالی که سایر نمونه های موتور با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ترکیب می شدند.
از سال 1980 ، گیربکس چهار سرعته برای همه اتومبیل های سواری از استاندارد بود
مرسدس بنز که با گیربکس اتوماتیک تحویل داده می شد.
ساخت خودروهای مرسدس بنز
گیربکس اتوماتیک همیشه محور اصلی تلاش مهندسان و توسعه دهندگان برای ساخت خودروهای مرسدس بنز در عین حال راحت تر ، اسپرت و اقتصادی بود.
گام مهمی در این فرآیند ، تولید گیربکس های پنج سرعته اتوماتیک بود ، به عنوان مثال ،
که در اکتبر 1990 به عنوان موارد اضافی اختیاری برای مدل 300 E-24 ، 300 E-24 Estate ، 300 CE-24 کوپه (در همه متعلق به مدل های سری 124) و 300 SL-24 (R 129) هستند.
جعبه دنده اتوماتیک NAG هنگام ارائه در سال 1995 استانداردهای جدیدی را تعیین کرد.
این گیربکس پنج سرعته اتوماتیک از مرسدس بنز با کنترل الکترونیکی و کلاچ قفل شده مبدل گشتاور تغییر دنده را به صورت بی سابقه ای نرم و آسان ارائه می دهد. انتقال سبک و نسبتاً کم حجم در ابتدا برای مدلهای مجهز به موتورهای V8 و V12 معرفی شد.
از تابستان سال 1996 ، این کلاس برای تعداد زیادی از وسایل نقلیه از برنامه جامع اتومبیل سواری در دسترس قرار گرفت.
موارد استثنایی
از جمله موارد استثنایی ، کلاس A بود: انتهای جمع و جور عقب و آرایش خاص واحد درایو ،
ایجاد انتقال قدرت ویژه برای کلاس A را ضروری می کرد. گیربکس اتوماتیک جلو از تابستان 1998 به عنوان گزینه اضافی اختیاری برای کلاس A (W 168) معرفی شد. این جعبه دنده پنج سرعت ارائه می داد ،
دارای سیستم کنترل الکترونیکی بود و کوتاه ترین و سبک ترین گیربکس پنج سرعته اتوماتیک در در جهان ، طول 315 میلی متر و وزن 68 کیلوگرم.
مرسدس بنز به عنوان گزینه ای برای کلاس A ، سیستم کلاچ اتوماتیک ACS را ارائه داد که از سال 1957 در همان خط های هیدراک کار می کرد: وقتی راننده پا را از پدال گاز برداشت و اهرم تعویض را حرکت داد ، سیستم شناسایی کرد آرزوی تعویض دنده را دارید و کلاچ را با استفاده از یک موتور الکتریکی باز کرد.
در نسل بعدی کلاس A (سری مدل 169) و در کلاس B (T 245) گیربکس اتوماتیک
جلو با یک گیربکس اتوماتیک متغیر مداوم (CVT) جایگزین شد که تعویض دنده را به طور نامحسوس انجام می داد.
در سال 2003 مرسدس بنز اولین جعبه دنده اتوماتیک هفت سرعته اتوماتیک را برای اتومبیل های سواری ، 7G-TRONIC ، تولید کرد.
ویژگی استاندارد
در ابتدا به عنوان یک ویژگی استاندارد برای مدل های E 500 (W 211) ، S 430 و S 500 (W 220) ، CL 500 (C 215) و SL 500 (R 230) معرفی شد و جایگزین گیربکس پنج سرعته اتوماتیک قبلی شد .
این سیستم انتقال قدرت علاوه بر کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت ،
عملکرد تعویض دنده سریعتر ، نرمتر و راحت تری نسبت به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک قبلی دارد.
این نوآوری بار دیگر رهبری فناوری برند اتومبیل مستقر در اشتوتگارت را برجسته کرد.
7G-TRONIC که برای گشتاور مداوم بالای 700 نیوتن متر طراحی شده است ، نماینده نسل پنجم گیربکس اتوماتیک از برند مرسدس بنز است. محبوبیت گیربکس اتوماتیک همزمان با تکامل فنی آن توسعه یافته است
از سال 2004 به بعد
تا سال 2004 ، گیربکس اتوماتیک برای کلاس S استاندارد بود ، در حالی که حدود 88 درصد از مشتریان کلاس E خودروهای خود را با گیربکس اتوماتیک سفارش می دادند و سهم مربوط به کلاس C حدود 65 درصد بود – با روند اصلی باقی مانده بطرف بالا.
یکی دیگر از گزینه های هفت سرعته ، گیربکس ورزشی 7 سرعته
AMG SPEEDSHIFT MCT ابتکاری بود که به طور مشترک توسط مهندسان مارک AMG با عملکرد
بالا و مرسدس بنز ساخته شد. اولین بار در SL 63 AMG (R 230) ارائه شد که در آوریل 2008 به
بازار عرضه شد. این گیربکس به جای مبدل گشتاور معمولی ، از یک کلاچ کم حجم و مرطوب استارت استفاده می کرد.
عملکردهای دو کلاچ و RACE START
در رابطه با عملکردهای دو کلاچ و RACE START ، اتصال مستقیم حاصل از آن به یک پیشرانه باعث ایجاد یک تجربه رانندگی فوق العاده احساسی و بسیار پویا می شود.
مخفف “MCT” مخفف فناوری چند کلاچ است و اشاره به این واقعیت دارد که تغییر دنده منحصرا توسط عناصر کلاچ انجام می شود.
این سیستم انتقال قدرت پیشرفته برای مقادیر گشتاور بالا و حداکثر دور موتور
تا 7200 دور در دقیقه طراحی شده است. وزن بسیار کم 80 کیلوگرمی آن با
استفاده از ماده سبک منیزیم و سایر اقدامات امکان پذیر شده است.
سال 2010 مرسدس بنز
در سال 2010 مرسدس بنز جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک 7G-TRONIC PLUS را در نسل جدید کلاس CL (سری مدل 216) ارائه داد.
این سیستم انتقال قدرت حتی راحت تر ، سریع و اقتصادی از نسل اول 7G-TRONIC کار می کند. بهره وری آن با اقداماتی مانند اتصال موتور به منظور کاهش بیشتر بهینه شده است
لغزش مبدل و تلفات اصطکاک دنده به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
نوآوری های مختلف باعث می شود که هنگام حرکت خودرو در حالت ECO ،
دور موتور کاهش یابد و سهم مهمی در کاهش مصرف سوخت دارد.
یک پیشرفت کاملاً نوآورانه ، جعبه دنده اتوماتیک در خودروی تحقیقاتی F 800 Style است که در سال 2010 ارائه شد:
در نسخه هیبریدی پرچمدار فناوری ، مهندسان مرسدس بنز کل ماژول هیبریدی با گشتاور بالا را با حدود 80 کیلووات ادغام کرده اند ( 109 اسب بخار) در محفظه گیربکس 7 سرعته اتوماتیک 7G-TRONIC.
با استفاده از این راه حل ها ، مرسدس بنز با جسارت سنت های دیرینه این برند در زمینه مهارت های فنی در زمینه تعویض دنده اتوماتیک را پیش می برد.